YVA-laki – Mikä laki sääntelee ympäristövaikutusten arviointia?
YVA-laki eli laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017) säätelee YVA-menettelyä Suomessa. YVA-laki varmistaa, että hankkeen tai toiminnan ympäristövaikutukset selvitetään ja otetaan huomioon päätöksenteossa. YVA-laki varmistaa myös sidosryhmien kuulemisen ja tiedon saannin.
Mikä YVA-laki on ja mihin sitä sovelletaan?
YVA-laki säätää, että ympäristövaikutusten arviointi on tehtävä hankkeille, joilla saattaa olla merkittäviä vaikutuksia ympäristöön. Näitä voivat olla esimerkiksi vaikutukset luontoon, ilmastoon, maisemaan, väestöön tai luonnonvaroihin.
Hanketyypit joihin YVA-lakia sovelletaan, on listattu kokonaisuudessaan lain liitteessä 1. Tyypillisiä YVA-lain alaisia hankkeita ovat esimerkiksi kaivokset, tuulivoima-alueet ja suuret teollisuuslaitokset. Lisäksi ELY-keskus voi edellyttää lain mukaista YVA-menettelyä yksittäistapauksessa.
YVA-laki asettaa raamit ympäristövaikutuksen arvioinnille
YVA-laki määrittelee ympäristövaikutusten arviointimenettelyn kulun seuraavasti:
Arvioinnin vaihe | Lainmukaiset vaatimukset |
---|---|
Arviointiohjelma | Toimitetaan yhteysviranomaiselle. Sen tulee sisältää tarvittavat tiedot hankkeesta ja sen kohtuullisista vaihtoehdoista, kuvauksen ympäristön nykytilasta, ehdotuksen arvioitavista ympäristövaikutuksista, niiden selvittämisestä ja suunnitelman arviointimenettelyn järjestämisestä. |
Arviointiohjelmasta kuuleminen ja lausuminen | Viranomaisen on kuulutettava arviointiohjelma julkiseksi sekä pyydettävä lausunto vaikutusalueen kunnilta ja viranomaisilta. Yhteysviranomainen antaa oman lausuntonsa arviointiohjelmasta kuukauden kuluessa kuulutuksen päättymisestä. |
Arviointiselostus | Hankevastaava laatii YVA-selostuksen arviointiohjelman ja viranomaislausunnon pohjalta. Selostus sisältää perustiedot hankkeesta ja kuvauksen hankkeen eri vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista ja niiden lieventämisestä. |
Arviointiselostuksesta kuuleminen | Yhteysviranomainen tiedottaa arviointiselostuksesta, pyytää tarvittavat lausunnot ja tarjoaa mahdollisuuden mielipiteiden esittämiseksi. Kuulemisaika kestää 30–60 päivää. |
Perusteltu päätelmä | Viranomainen tarkistaa YVA-selostuksen ja laatii perustellun päätelmän sen pohjalta. Perustellussa päätelmässä esitetään yhteenveto arviointiselostuksesta annetuista lausunnoista ja mielipiteistä. |
Lupamenettely (jos tarpeen) | Hankkeen mahdolliseen lupahakemukseen on liitettävä YVA-selostus sekä perusteltu päätelmä. |
Osallistaminen ja vuoropuhelu YVA-lain keskiössä
YVA-lain mukaisesti vuoropuhelu eri sidosryhmien ja tahojen välillä on tärkeää. Arviointiprosessissa kuullaan kansalaisia, viranomaisia, järjestöjä sekä muita sidosryhmiä. YVA-laki edellyttää, että asianosaisia kuullaan ennen päätöksentekoa.
Viranomaisten välinen yhteistyö ja hyvissä ajoin aloitettu vuoropuhelu mahdollistavat sujuvan arvioinnin. Yhteysviranomaisena toimii useimmiten ELY-keskus, mutta esimerkiksi ydinlaitoksiin liittyvissä hankkeissa tehtävä kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. Ennen YVA-ohjelman laatimista pidettävä ennakkoneuvottelu on tärkeässä roolissa vuoropuhelun aloittamisessa.
YVA-laki suhteessa muuhun lainsäädäntöön
YVA-laki sovitetaan yhteen muiden lakien, kuten luonnonsuojelulain ja alueidenkäyttölain kanssa. Arviointiselostusta voidaan hyödyntää muissa viranomaisprosesseissa ja siihen voidaan tukeutua esimerkiksi kaavoituksessa tai lupamenettelyissä.
Ecobio auttaa YVA-lain velvoitteissa
YVA-laki edellyttää asiantuntevaa arviointia ja selkeää dokumentointia. Ecobion asiantuntijat varmistavat, että arviointimenettely toteutuu lain mukaisesti ja viranomaisvaatimukset täyttyvät.
Vuonna 2020 Ecobio palkittiin Hyvä YVA -palkinnolla Koverharin sataman YVA-menettelystä – esimerkki onnistuneesta, YVA-lain mukaisesta arvioinnista.
Lue lisää ja ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin varmistaaksesi, että hankkeesi etenee sujuvasti ja YVA-lain mukaisesti.