YVA-laki – Mikä laki sääntelee ympäristövaikutusten arviointia?

YVA-laki eli laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017) säätelee YVA-menettelyä Suomessa. YVA-laki varmistaa, että hankkeen tai toiminnan ympäristövaikutukset selvitetään ja otetaan huomioon päätöksenteossa. YVA-laki varmistaa myös sidosryhmien kuulemisen ja tiedon saannin. 

Mikä YVA-laki on ja mihin sitä sovelletaan?

YVA-laki säätää, että ympäristövaikutusten arviointi on tehtävä hankkeille, joilla saattaa olla merkittäviä vaikutuksia ympäristöön. Näitä voivat olla esimerkiksi vaikutukset luontoon, ilmastoon, maisemaan, väestöön tai luonnonvaroihin.  

Hanketyypit joihin YVA-lakia sovelletaan, on listattu kokonaisuudessaan lain liitteessä 1.  Tyypillisiä YVA-lain alaisia hankkeita ovat esimerkiksi kaivokset, tuulivoima-alueet ja suuret teollisuuslaitokset. Lisäksi ELY-keskus voi edellyttää lain mukaista YVA-menettelyä yksittäistapauksessa. 

YVA-laki asettaa raamit ympäristövaikutuksen arvioinnille 

YVA-laki määrittelee ympäristövaikutusten arviointimenettelyn kulun seuraavasti: 

Arvioinnin vaihe Lainmukaiset vaatimukset 
Arviointiohjelma Toimitetaan yhteysviranomaiselle. Sen tulee sisältää tarvittavat tiedot hankkeesta ja sen kohtuullisista vaihtoehdoista, kuvauksen ympäristön nykytilasta, ehdotuksen arvioitavista ympäristövaikutuksista, niiden selvittämisestä ja suunnitelman arviointimenettelyn järjestämisestä.  
Arviointiohjelmasta kuuleminen ja lausuminen Viranomaisen on kuulutettava arviointiohjelma julkiseksi sekä pyydettävä lausunto vaikutusalueen kunnilta ja viranomaisilta. 
 
Yhteysviranomainen antaa oman lausuntonsa arviointiohjelmasta kuukauden kuluessa kuulutuksen päättymisestä. 
Arviointiselostus Hankevastaava laatii YVA-selostuksen arviointiohjelman ja viranomaislausunnon pohjalta. Selostus sisältää perustiedot hankkeesta ja kuvauksen hankkeen eri vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista ja niiden lieventämisestä. 
Arviointiselostuksesta kuuleminen Yhteysviranomainen tiedottaa arviointiselostuksesta, pyytää tarvittavat lausunnot ja tarjoaa mahdollisuuden mielipiteiden esittämiseksi. Kuulemisaika kestää 30–60 päivää. 
Perusteltu päätelmä Viranomainen tarkistaa YVA-selostuksen ja laatii perustellun päätelmän sen pohjalta. Perustellussa päätelmässä esitetään yhteenveto arviointiselostuksesta annetuista lausunnoista ja mielipiteistä. 
Lupamenettely (jos tarpeen) Hankkeen mahdolliseen lupahakemukseen on liitettävä YVA-selostus sekä perusteltu päätelmä. 

Osallistaminen ja vuoropuhelu YVA-lain keskiössä 

YVA-lain mukaisesti vuoropuhelu eri sidosryhmien ja tahojen välillä on tärkeää. Arviointiprosessissa kuullaan kansalaisia, viranomaisia, järjestöjä sekä muita sidosryhmiä. YVA-laki edellyttää, että asianosaisia kuullaan ennen päätöksentekoa. 

Viranomaisten välinen yhteistyö ja hyvissä ajoin aloitettu vuoropuhelu mahdollistavat sujuvan arvioinnin. Yhteysviranomaisena toimii useimmiten ELY-keskus, mutta esimerkiksi ydinlaitoksiin liittyvissä hankkeissa tehtävä kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. Ennen YVA-ohjelman laatimista pidettävä ennakkoneuvottelu on tärkeässä roolissa vuoropuhelun aloittamisessa.  

YVA-laki suhteessa muuhun lainsäädäntöön 

YVA-laki sovitetaan yhteen muiden lakien, kuten luonnonsuojelulain ja alueidenkäyttölain kanssa. Arviointiselostusta voidaan hyödyntää muissa viranomaisprosesseissa ja siihen voidaan tukeutua esimerkiksi kaavoituksessa tai lupamenettelyissä. 

Ecobio auttaa YVA-lain velvoitteissa 

YVA-laki edellyttää asiantuntevaa arviointia ja selkeää dokumentointia. Ecobion asiantuntijat varmistavat, että arviointimenettely toteutuu lain mukaisesti ja viranomaisvaatimukset täyttyvät. 

Vuonna 2020 Ecobio palkittiin Hyvä YVA -palkinnolla Koverharin sataman YVA-menettelystä – esimerkki onnistuneesta, YVA-lain mukaisesta arvioinnista. 

Lue lisää ja ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin varmistaaksesi, että hankkeesi etenee sujuvasti ja YVA-lain mukaisesti.