Saat meiltä pian sähköpostia!

Elinkaariarvioinnin (LCA) tulokset auttavat yrityksiä viestimään tuotteiden ympäristövaikutuksista omille asiakkailleen. Lisääntyvät ympäristöraportointi vaatimukset ja kuluttajien kasvava kiinnostus ympäristöystävällisiin tuotteisiin vahvistavat tarvetta ymmärtää omien tuotteiden tai palvelun ympäristövaikutukset.

LCA tarkastelee nimensä mukaisesti tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksia koko elinkaaren aikana.

LCA työskentelyprosessi on vakioitu ja se koostuu seuraavista kokonaisuuksista:

  1. tavoitteiden ja soveltamisalan määrittely, 2. inventaarioanalyysi (LCI), 3. vaikutusarviointi (LCIA), 4. tulosten tulkinta.

Ensin siis määritellään tavoitteet ja tulosten soveltamisala. Asetetut tavoitteet ohjaavat tekemistä kaikissa seuraavissa vaiheissa.

Elinkaariarviointi (LCA) – asiakasviestintä


Tuotteiden ympäristöominaisuuksista viestittäessä LCA takaa parhaan mahdollisen faktoihin perustuvan tietopohjan, mikä lisää asiakkaiden luottamusta.

Tuotteiden ja palvelujen ympäristöviestintä jakautuu yleensä kahteen kategoriaan: yrityksille suunnattuun Business-to-Business (B2B) ja kuluttajille suunntattuun Business-to-Customer (B2C) viestinään.

B2B viestintää varten LCA-lopputuloksena tuotettava EPD-ympäristöseloste on viestinään tarkoitettu määrämuotoinen dokumentti. EPD kokoaa LCA selvityksen tulokset ja muut keskeiset asiasisällöt tiiviiseen muotoon. Lue lisää EPD-ympäristöselosteesta täältä.

Webinaarissa Aleksi Laurila avaa elinkaariarvioinnin hyötyjä, prosessia sekä EPD ympäristöselosteen sisältöä ja miten nämä tukevat liiketoiminnan kilpailukykyä.

Puhuja

Ota yhteyttä

Satu Hidén