Home » Nyheter » Sida 3

Kategori: Nyheter

Ecobios kundprojekt fick årets MKB-pris 2020

Årets MKB 2020 Finland

Utvidgandet av Koverhar hamn som utförts av Hangö hamn Ab och Trafikledsverket har fått årets ’Hyvä YVA’ -pris (årets MKB pris, miljökonsekvensbedömning). Ecobio agerade konsult i projektet och ansvarade för miljökonsekvensbedömningen och ledningsgruppsarbetet. YVA rf beviljar årligen ett pris för exemplariskt förfarande beträffande miljökonsekvensbedömning.

YVA rf:s grunder för priset

Bedömning av effekternas betydelse har en viktig roll i miljökonsekvensbeskrivningen av Koverhars hamns utvidgande. Påverkan har bedömts omfattande genom att följa bedömningsgrunder för betydande miljöpåverkan. Genom tydlig rapportering lyfts de betydande effekterna fram särskilt bra. Det är möjligt att följa vilken betydelse de konkreta sätten att hämma effekter har för projektets påverkan och planering. Effekternas betydelse har bedömts utan och med de planerade sätten att hämma dem.

Materialet och rapporteringen för MKB:n av Koverhars hamns utvidgande har beretts tydligt och läsarvänligt. Huvuddelar och kärninnehåll av konsekvensbedömningen har samlats i miljökonsekvensbeskrivningen som kompletteras med flera utredningar.

Ecobio ansvarade för MKB-processens förverkligande och konsekvensbedömningar

Ecobios konsulter Masi Mailammi och Inka Voutilainen ansvarade för projektets förvekligande. Mailammi var projektledare och Voutilainen ansvarade för bedömning av de mest betydande miljökonsekvenserna.

”Särskilt nöjd är jag att vi lyckats sammanfatta de väldigt omfattande utredningarna och bedömningarna i en tydlig miljökonsekvensbeskrivning. Jag är också nöjd med lednings- och uppföljningsgruppernas arbete. Ledningsgruppen bestod av statens och kommunens miljöskyddsmyndigheter, och deras höga krav gjorde att bedömningen blev väldigt omfattande. MKB-förfarandets inflytande var märkbart: ett av projektalternativen bedömdes som dåligt enligt konsekvensbedömningen och ersattes med ett nytt alternativ som var bättre för miljön.” – Masi Mailammi, projektledare, Ecobio

Behöver ni hjälp med miljökonsekvensbedömningar? Våra erfarna miljökonsulter hjälper er! Ta kontakt: info@ecobio.fi

Titandioxid klassificerad som cancerframkallande – implementering av förordning 2021

Titaanidioksidin syöpäluokitus pulveri

Kommissionens delegerade förordning (EU) 2020/217 publicerades i Europeiska unionens officiella tidning den 18 februari 2020. Förordningen träder i kraft den tjugonde dagen efter att den offentliggjorts, och förändringar i klassificering av bland annat titandioxid som beskrivs i dess bilaga III träder i kraft från och med 9 september 2021. Europeiska kommissionen godkände den 14:e tekniska anpassningen av CLP-förordningen i höstas.

Den största förändringen är att titandioxid klassificeras som cancerframkallande i kategori 2. Förändringen gäller pulver som innehåller minst 1 % titandioxidpartiklar vars diameter är högst 10 µm. Dessa ämnen klassificeras som cancerframkallande i farokategori 2 och märks med GHS08 Hälsofara -märkning, med signalord Varning och med Faroangivelse H351 – ”Misstänks kunna orsaka cancer (vid inandning)”

Märkning på förpackningar

Förpackningar med flytande blandningar ska märkas med följande angivelse: EUH211: ”Varning! Farliga respirabla droppar kan bildas vid sprejning. Inandas inte sprej eller dimma.”

Förpackningar med fasta blandningar ska märkas med följande angivelse: EUH212: ”Varning! Farligt respirabelt damm kan bildas vid användning. Inandas inte damm.”

Förpackningar med flytande och fasta blandningar som inte är avsedda för allmänheten och som inte klassificeras som farliga och som är märkta med EUH211 eller EUH212 ska dessutom märkas med angivelsen EUH210.

Vad baserar sig klassificeringen på?

Frankrike föreslog en förändring i klassificeringen redan år 2015. Förslaget har förberetts länge eftersom det handlar om den första bestämmelsen i klassificering av toxicitet och carcinogent av väldigt små nano partiklar som blir kvar i lungblåsorna. Europeiska kemikaliemyndigheten ECHAs riskbedömningskommitté gjorde en vetenskaplig bedömning under åren 2016–2017.

Vad innebär klassificeringen för företag?

Än så länge har titandioxid inte klassificerats som ett farligt ämne. Titandioxid har använts som vitt färgämne i målarfärger, ytbeläggningar, gummi och plaster, kosmetika, textiler, mat och läkemedel. Industrin har kritiserat klassificeringen kraftigt bland annat på grund av betydliga konsekvenser som skulle gälla produktion, användning och även återvinning av flera material. Ett tryggt ämne som skulle kunna ersätta titandioxid och ha lika brett användningsområde kan vara svårt att finna.

Förändringen i klassificeringen förorsakar många åtgärder i företag, och olika organisationer hjälper till i förberedelsearbetet. Våra experter på Ecobio är tillgängliga för er. Vi har redan planerat hur de nya varningsetiketterna kunde se ut och funderar vidare på vilka produkter som kräver etikett i fortsättningen. Läs mer om våra kemikalieexperttjänster och ta kontakt!

Kontaktuppgifter:

info@ecobio.fi

+358 (0) 207 569 450


Källor:

Kommissionens delegerade förordning (EU) 2020/217
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32020R0217&from=FI

ECHA Committee for Risk Assessment (RAC) Opinion 14.9.2017. https://echa.europa.eu/documents/10162/682fac9f-5b01-86d3-2f70-3d40277a53c2

ECHA Committee for Risk Assessment (RAC) Background document 14.9.2017.
https://echa.europa.eu/documents/10162/c5ae7fcb-19b8-1d97-ff32-e192b162903a

Titanium Dioxide Manufacturers Association TDMA Classification of titanium dioxide published in EU Official Journal 18.2.2020. https://tdma.info/wp-content/uploads/2020/02/Classification-of-titanium-dioxide-published-in-EU-Official-Journal-TDMA-press-release-3.pdf

Avtal uteslöt tillämpning av miljöbalkens skadeståndsbestämmelser

water pollution gift i vatten
Shutterstock

Högsta domstolen i Sverige har genom ett beslut uteslutit tillämpning av miljöbalkens skadeståndsbestämmelser.

På Malmö flygplats har vid brandövningar använts en typ av brandsläckmedel som innehållit det giftiga ämnet PFOS. Detta ämne har till följd av övningarna hamnat via avloppsvattnet i det kommunala avloppsreningsverket. Detta har lett till att kommunen krävt skadestånd från Malmö flygplats. Målet kom upp i Högsta domstolen där frågan gällde ifall det avtalsförhållande rörande vatten och avlopp som har funnits mellan parterna utesluter möjlighet för kommunen att få skadestånd enligt miljöbalken.

HD kom fram till att det beror på avtalet om miljöbalkens skadeståndsbestämmelser ska anses vara tillämpliga mellan avtalsparterna. Eftersom parterna i detta fall hade reglerat att kommunen skulle omhänderta avloppsvatten och även i stor utsträckning avtalat om vilka föroreningar som fick finnas i vattnet och vidare kommit överens om en uttrycklig bestämmelse om skadestånd ansåg HD att avtalsförhållandet mellan parterna utesluter en tillämpning av miljöbalkens skadeståndsbestämmelser.

Skadeståndsansvaret enligt miljöbalken:

Skadestånd enligt 32 kap. miljöbalken ska betalas för personskada och sakskada samt ren förmögenhetsskada som verksamhet på en fastighet har orsakat i sin omgivning. Skadestånd ska bl.a. betalas för skador genom förorening av vatten, luft och mark eller annan liknande störning.

I miljöbalken finns skadeståndsbestämmelser som reglerar ansvar för miljöskador utanför avtalsförhållanden. Frågan i målet var om bestämmelserna kan vara tillämpliga även när det finns ett avtalsförhållande mellan den vars verksamhet gett upphov till skadan och den skadelidande.

Läs mer om domen här

 

Behöver du hjälp med att följa upp lagstiftning och författningar relaterade till hållbar utveckling och kemikalier? Bekanta dig med vår SaaS tjänst Ecobio Manager

Eller ta kontakt info@ecobio.fi

Europeiska kommissionen har godkänt klassificeringen av titandioxiddamm som karcinogent

Nanomateriaalit kemikaalit laboratorio tutkija

Europeiska kommissionen godkände den 14:e tekniska anpassningen av CLP-förordningen. Den inkluderar också klassificeringen av titandioxid som en kategori 2 inhalationskarcinogen. Ämnet är cancerframkallande vid inandning av pulver med en koncentration större än 1% och partikelstorlek ≤ 10 μm av titandioxid.

Etiketten på ämnet kommer att kräva en H351-varningsfras och ett hälsovarningspiktogram. För blandningar krävs EUH211 eller EUH212. Om förändringen godkänns av det Europeiska parlamentet och ministerrådet förväntas förordningen offentliggöras i början av 2020 och träda i kraft 18 månader efter det att den har offentliggjorts. Förändringen kommer att ha en stor inverkan på industrin, eftersom titandioxid används i stor utsträckning bland annat i målning, färger, plast, papper och beläggningar, inklusive i konsumentprodukter.

Europaparlamentet och rådet har två månader på sig att väcka invändningar mot offentliggörandet av förordningen. Om förordningen fortsätter utan invändningar träder ändringarna i bilaga VI i CLP i kraft inom 18 månader efter det att förordningen har offentliggjorts.

Behöver du hjälp med att övervaka dina kemiska skyldigheter eller genomföra klassificeringsändringar? Våra experter hjälper dig!

Ta kontakt: info@ecobio.fi

Läs mer om våra tjänster

Bekanta dig även med vår Ecobio Manager tjänst för smidig uppföljning av lagar och förordningar relaterade till hållbar utveckling och kemikaliehantering.

Rapportering av blandningar i EU i enlighet med CLP förordningen skjuts upp

rapporteing av blandningar EU CLP

Det EU omfattande anmälningsförfarandet för kemiska blandningar ansedda för konsument- och professionellt bruk skjuts upp med ett år. Ursprungligen skulle de första EU anmälningarna tas i bruk genom ECHAs nya Poison Centers Notifications (PCN) portal i början av nästa år. Kommissionen och ECHA meddelade om ändringen den 31 juli 2019.

Ifrågavarande anmälningar berör EU importörer eller användare av kemiska blandningar, och eventuellt också distributörer som släpper ut dessa på marknaden.

Enligt nuvarande information krävs en anmälan enligt bilaga 1272/2008 VIII i CLP förordningen:

  • 1.1.2021 för konsumentblandningar
  • 1.1.2021 för professionella blandningar
  • 1.1.2024 för blandningar ämnat för industriellt bruk.

Kommissionens offentliga hörande om att skjuta upp början av 2020 förändringen med ett år slutade den 19 augusti 2019. Ändringen som kommissionen kommenterade betecknades ”problem med funktionsdugligheten”.

Ecobio följer nyheter gällande färdigställandet av ECHA-portalen och hjälper sina kunder att under tiden uppfylla sina skyldigheter gällande kemikalieanvändning, med hjälp av den senaste tekniken och kunskapen inom området.

Ecobio skrev om CLP förordningens anpassning tidigare här

Har du frågor gällande hur förordningen påverkar er verksamhet? Vi hjälper dig. Ta kontakt!

Helena Niemelä, Ecobio

 

Kontaktuppgifter:

Helena Niemelä, Ecobio Oy

Ledande konsult

helena.niemela@ecobio.fi

Intresse för standarder, socialt ansvarstagande och begränsade ämnen aktuellt i Sverige

standarder, socialt ansvarstagande och begränsade ämnen finns i Ecobio Manager

Ecobio ordnade sitt första frukostseminarium i Stockholm i juni. På seminariet diskuterades bland annat begränsade ämnen tillhörande grupp A och B samt standarder inom ledning, miljö och socialt ansvarstagande. Tina Bohlin, projektledare för kvalitetsledning och socialt ansvarstagande, från Svenska Institutet för Standarder (SIS) deltog som gästtalare i frukostseminariet. Enligt Tina pågår det för tillfället väldigt många standardiserings projekt i Sverige inom miljöområdet.

Standarder inom socialt ansvarstagande och miljöpåverkan

Tina diskuterade bland annat den nya ISO 26000 standarden för socialt ansvarstagande och ISO 14008 för monetär värdering av miljöpåverkan och tillhörande miljöaspekter. Miljöpåverkan innefattar effekter på människors hälsa och på den byggda och naturliga miljön. Miljöaspekter i sin tur inkluderar utsläpp och användning av naturresurser.

Socialt ansvarstagande kan definieras som en organisations ansvar för den påverkan som organisationens beslut och aktiviteter har på samhälle och miljö där fokus ligger på transparens och etiskt uppförande. ISO 26000 innehåller 7 grundprinciper:

  • Ansvarsskyldighet
  • Transparens
  • Etiskt uppträdande
  • Respekt för intressenterna
  • Respekt för lagen
  • Efterlevnad av internationella uppförandenormer
  • Respekt för mänskliga rättigheter.

Standarden ger stöd och vägledning till praktiska åtgärder inom socialt ansvarstagande.

Begränsade ämnen grupp A och B

Under frukostseminariet på Bonniers Konsthall diskuterade vår ledande konsult och servicechef Ville Soininen även den nya ledningsstandarden ISO 45001 samt presenterade Ecobios molntjänst Ecobio Manager. Under seminariet framkom ett speciellt intresse för grupperingen av kemikalier i ämnen tillhörande grupp A och B. Vad betyder detta?

  • Grupp A: Cancerframkallande ämnen i grupp A är ämnen som inte alls får hanteras. I vissa extrema undantagsfall kan man ändå få hantera dessa ämnen. Bekanta dig med dessa ämnen här
  • Grupp B: För att hantera en grupp av ämnen som är cancerframkallande, sensibiliserande, allergiframkallande, eller reproduktionsstörande, och hör till grupp B, fordras tillstånd. Bekanta dig med dessa ämnen här

Ämnen tillhörande båda grupperna finns inkluderade i Ecobio Manager tjänsten. Intresserad av att höra mer? Vår servicechef Ville Soininen berättar gärna mera om tjänsten och dess innehåll: ville.soininen@ecobio.fi

Ecobio Manager

Med hjälp av Ecobio Manager tjänsten kan du lätt och effektivt följa med och ha kontroll över hur ditt företag uppfyller de lagstadgade kraven gällande hållbar utveckling. Tjänsten innehåller uppdaterade författningssamlingar och -ändringar från flera länder så som Sverige, Finland och Norge; riskbedömningsverktyg samt säkerhetsdatablad för kemikalier och information om begränsade ämnen. Vare sig ditt företag är en liten lokal aktör eller ett stort internationellt bolag, anpassas tjänsten till att motsvara era behov. Ecobios grundare Sanna Perkiö utvecklar konstant tjänsten tillsammans med våra experter för att försäkra sig om att tjänsten motsvarar även våra svenska kunders behov. Läs mer

 

Behöver du hjälp med tillämpningen av standarder? Vägledning inom ämnen tillhörande grupp A och B? eller en presentation av Ecobio Manager tjänsten?

Ta kontakt:

info@ecobio.fi


Skribent: Caisa Lindblom, Ecobio Oy

CLP-förordningens 12. tekniska anpassning (ATP)

adaptation

CLP-förordningens förändring (EU) 2019/521

CLP-förordningens 12. tekniska anpassning (ATP) tillämpar den sjätte och sjunde omarbetade utgåvan av GHS. Den sjätte och sjunde omarbetade utgåvan av GHS är en följd av de ändringar som antogs under 2014 och 2016 av FN:s expertkommitté för transport av farligt gods och för GHS. Till följd av detta införs en ny faroklass för okänsliggjorda explosiva ämnen. Även en ny farokategori, pyrofora gaser införds, inom faroklassen brandfarliga gaser.

Övriga ändringar omfattar anpassningar till kriterierna för ämnen och blandning som vid kontakt med vatten utvecklar brandfarliga gaser, de allmänna gränsvärdena, de allmänna bestämmelserna för att klassificera aerosoler i form av blandningar, och närmare detaljer om tillämpliga definitioner och klassificeringskriterier för faroklasserna explosiva ämnen, brandfarliga gaser, brandfarliga vätskor, brandfarliga fasta ämnen, akut toxicitet, frätande/irriterande på huden, allvarlig ögonskada/ögonirritation, luftvägs- och hudsensibilisering, mutagenitet i könsceller, cancerogenitet, reproduktionstoxicitet, specifik organtoxicitet och fara vid aspiration. Dessutom införs ändringar av vissa faroangivelser och skyddsangivelser.

För att leverantörer av ämnen och blandningar ska få tid på sig att anpassa sig till de nya klassificerings-, märknings- och förpackningsbestämmelserna tillämpas förordningen först fr.o.m. 17.10.2020. De nya bestämmelserna kan trots allt tillämpas redan före det här datumet på frivillig grund.

Ecobios experter hjälper dig gärna i frågor som gäller kemikalielagstiftningen!

Fråga om råd eller be om tilläggsinformation på info@ecobio.fi eller tel. +358 20 756 9450.


Text: Ecobio

Bild: Aivan

REACH Compliance?

Bevisa din överensstämmelse!

Utgången av REACH-registreringens sista tidsfrist i EU var 31.5.2018. Efter tidsfristen har ett så kallat REACH Declaration of Compliance -dokument blivit allt vanligare med vilket företag kan bevisa sin överensstämmelse med REACH lagstiftningens krav. Kravet på att bevisa sin överenstämmelse kommer från såväl myndigheter, kunder som andra intressenter. Bevisbördan gäller de företag som framställer eller importerar ämnen, men även nedströmsanvändare eftersom t.ex. ämnesbegränsningarna gäller alla aktörer i distributionskedjan.

Vad är ”REACH Declaration of Compliance”?

Med ett “REACH Declaration of Compliance” -dokument kan ett företag bevisa att de som företag eller de produkter de tillverkar eller importerar följer alla krav som ställs av REACH-lagstiftningen. Med hjälp av dokumentet kan man påvisa sin registreringsskyldighet, möjliga undantag från registreringsskyldigheten samt uppföljningen av begränsade ämnen. Det är upp till företaget om man vill ha två olika dokument, ett som riktar sig till kunder och ett till myndigheter, eller ett dokument som lämpar sig för alla intressenter.

Ämnesbegränsningarna är en väsentlig del av företagets överensstämmelse

Före man skriver ett intyg på företagets överensstämmelse är det bra att utreda vilka ämnesbegränsningar som gäller företaget. Utredningen går ut på att man går igenom alla kemikalier som används på företagets arbetsplatser eller i tillverkningen av egna produkter och tar reda på om de innehåller ämnen som är begränsade under REACH-lagstiftningen. Det finns tre olika kategorier av ämnesbegränsningar under REACH; ämnen som inger mycket stora betänkligheter (SVHC), begränsade ämnen och ämnen som kräver tillstånd. Företagen ska vara medvetna om vilka ämnen deras kemikalier innehåller och även tillsynsmyndigheten kan kräva en dylik utredning.

Är du intresserad av ett intyg på er överensstämmelse?

Ecobios experter hjälper dig gärna i frågor som gäller REACH-överensstämmelse. Vi hjälper dig att ta fram ett intyg på er överensstämmelse som även innehåller en ämnesbegränsningsutredning. I samband med ämnesbegränsningsutredningen får du ett Excel-verktyg för uppföljning av ämnesbegränsningarna samt en rapport som kan skickas t.ex. till myndigheterna. Vi skriver intyg på svenska, finska och engelska.

Ta kontakt med oss, vi hjälper dig:

info@ecobio.fi eller tel. +358 20 756 9450.

REACH och cirkulär ekonomi – väsentliga undantag och skyldigheter

Avfall omfattas inte av REACH-förordningen (artikel 2(2)). Trots att det kan vara ändamålsenligt att beskriva avfallsstadiet i exponeringscenarierna i samband med registreringen gäller REACH-förordningen i övrigt inte för avfall.

Genast när avfall upphör att vara avfall, det vill säga när det når End-of-Waste-status, övergår det till att åter igen omfattas av kemikalie- och produktlagstiftningen och sålunda också av REACH-förordningen, med beaktande av vissa villkorliga undantag.

Återvinningsundantag

Ämnen som återvinns inom unionens område och uppfyller vissa villkor är befriade från registreringsskyldigheten. Om det till följd av en återvinningsprocess uppstår ett ämne som redan är registrerat, är den som tillverkar det återvunna ämnet inte registreringsskyldig.

Det här förutsätter emellertid i första hand att ämnet som tillverkats genom återvinning passar in i ämnesdefinitionen för det tidigare registrerade ämnet.  Återvinnaren ska ha tillgång till säkerhetsdatabladet för det tidigare registrerade ämnet, eller om det inte krävs ett säkerhetsdatablad tillräckliga uppgifter om säker användning. Även de enskilda beståndsdelarna i en blandning ska vara registrerade tidigare.

Det ursprungligen registrerade ämnet och det återvunna ämnet behöver inte vara del av samma leveranskedja som leder till uppkomsten av avfall. Med återvinning avses återvinningsåtgärder som ingår i bilaga II i EU:s ramdirektiv för avfall. Som allmän återvinning betraktas en process i vilken avfall upphör att vara avfall. Återvinning av organiska och icke-organiska ämnen är bland annat en form av återvinning.

Återvinnare som kan tillämpa återvinningsundantaget i REACH-förordningen är befriade från registreringsskyldigheten och skyldigheten att ta fram en kemikaliesäkerhetsbedömning och kemikaliesäkerhetsrapport. Återvinnaren ska emellertid ha exponeringscenarierna för ämnen som klassificeras som farliga och som det produceras mer än 10 t/år av. Ämnets registreringsnummer behövs också, om ett sådant finns tillgängligt.

Det återvunna ämnet ska specificeras på samma sätt som andra ämnen som ska registreras i enlighet med Europeiska kemikaliemyndigheten ECHA:s anvisningar. Beslutet ska basera sig på huvudbeståndsdelarnas identitet. Eventuella orenheter kan påverka ämnets riskprofil och därför ska även dessa vara kända.

Det bör observeras att avfallsstatus inte nödvändigtvis måste upphöra för att ämnet ska kunna användas t.ex. som gödsel. Då kan emellertid ämnets mottagare åläggas tillståndsförpliktelser, särskilt om det är fråga om en faroklassificerad gödselprodukt.

Återvinnarens skyldigheter

Ämnesbegränsningarna enligt REACH-förordningen gäller också återvinnare. Återvinnaren ska säkerställa att ämnena som han eller hon tillverkar uppfyller tillståndskraven för tillståndspliktiga ämnen och att användningen av begränsade ämnen överensstämmer med de fastställda begränsningarna. Leveranskedjan ska dessutom informeras om eventuellt beviljade eller nekade tillstånd. Skyldigheten att informera om ämnet i leveranskedjan gäller oberoende om registreringsbefrielsen utnyttjas eller inte. Säkerhetsdatabladet ska alltid lämnas till kunden om ämnet uppfyller kriterierna för ämnen som klassificeras som farliga ämnen, ett PBT-ämne eller ett vPvB-ämne eller om ämnet finns i kandidatförteckningen (SVHC-lista).

En klassificeringsanmälan i enlighet med CLP-förordningen ska i princip göras till ECHA över återvunna ämnen som släpps på marknaden, om de är faroklassificerade. När en kemikalie släpps på marknaden i Finland ska aktören göra en kemikalieanmälan till Tukes, om kemikalien är faroklassificerad eller om den har getts ett gränsvärde för exponering i arbetsmiljön på gemenskapsnivå.

Andra undantag från registreringsskyldigheten

REACH-förordningen känner till flera undantag från registreringsskyldigheten som gäller även andra än återvunna ämnen.

Ämnen som t.ex. på grund av sina kända egenskaper orsakar en mycket liten risk och ämnen för vilka registreringen anses vara oändamålsenlig eller onödig behöver inte registreras. Hit hör t.ex. ämnen som förekommer i vatten och i naturen, t.ex. mineraler, biogas och kompost. Ämnens hydratformer omfattas i vissa fall också av registreringsundantaget.

Ämnen som regleras tillräckligt under annan lagstiftning, t.ex. mat, foder och läkemedel samt ämnen som redan kan anses vara registrerade när vissa villkor uppfylls behöver inte registreras. Befrielse på viss tid kan dessutom ansökas för ämnen som används för vetenskaplig och produkt- och processinriktad forskning och utveckling (s.k. PPORD-anmälan). För mellanprodukter gäller med beaktande av vissa förutsättningar ett enklare registreringsförfarande.

Ecobios experter hjälper dig gärna i frågor som gäller kemikalielagstiftningen. Fråga om råd eller be om tilläggsinformation på info@ecobio.fi eller tel. +358 20 756 9450.

Ecobio Manager – Författningsuppföljning och kemikaliehantering

Ämnesbegränsningar enligt REACH-förordningen: skyldigheter som gäller hela leveranskedjan

REACH kemialier

REACH-förordningens centrala mål är att främja ersättandet av kemikalier som inger betänkligheter med alternativa, mindre farliga ämnen eller processer. Detta sker till stor del genom olika ämnesbegränsningar. Tillståndsförfarandena och begränsningarna enligt REACH-förordningen samt den harmoniserade klassificeringen enligt CLP-förordningen påverkar hela leveranskedjan för kemikalier.

Alla aktörer bör känna till vilken ställning de ämnen som de använder har i lagstiftningen.

Tillämpning av ämnesbegränsningar

Europeiska kemikaliemyndigheten ECHA har flera olika sätt att identifiera kemikalier som eventuellt inger betänkligheter och vidta riskhanteringsåtgärder.

Till de åtgärder som bygger på regelverket hör bland annat harmoniserad klassificering och märkningar samt identifiering eller begränsning av ämnen som inger mycket stora betänkligheter. För alla dessa ordnas en offentlig konsultation innan det slutgiltiga beslutet fattas.

SVHC-kandidatförteckningen

Ämnen som identifierats som ämnen som inger mycket stora betänkligheter, så kallade SVHC-ämnen (SVHC, Substances of Very High Concern), listas i kandidatförteckningen för tillstånd för ämnen som inger mycket stora betänkligheter. Till de ämnen som kan läggas till i kandidatförteckningen och senare bli tillståndspliktiga hör ämnen som:

  • är CMR-ämnen i kategori 1A eller 1B (cancerframkallande, mutagena eller reproduktionstoxiska)
  • är långlivade, bioackumulativa och toxiska (PBT-ämnen) eller mycket långlivade och mycket bioackumulativa (vPvB-ämnen)
  • är hormonstörande eller exempelvis sensibiliterande för andningsvägarna

När ett ämne läggs till på SVHC-kandidatlistan träder följande krav i kraft:

  • Säkerhetsdatablad krävs för rena ämnen och beredningar som innehåller ämnen i SVHC-kandidatförteckningen > 0,1 viktprocent.
  • Leverantören av en vara ska underrätta nedströmsanvändaren om att varan innehåller ett ämne på kandidatlistan, om varan innehåller mer än 0,1 viktprocent av ämnet. Begränsningarna för halterna beräknas på komponentnivå.
  • Om en vara innehåller mer än 0,1 viktprocent av ämnet och varorna innehåller mer än ett ton av ämnet, ska ECHA underrättas om saken.

I kandidatförteckningen listas för närvarande 174 ämnen. Ämnen läggs till i förteckningen två gånger per år, på sommaren och på vintern.

Tillståndspliktiga ämnen

Ämnen i SVHC-kandidatförteckningen kan bli tillståndspliktiga. Det är då förbjudet att använda dem utan tillstånd efter att en viss tidsfrist har gått ut. Nedströmsanvändare får fortsätta använda ett tillståndspliktigt ämne om en aktör högre upp i leveranskedjan har fått tillstånd för användningsändamålet och förhållandena i fråga.

I förteckningen över tillståndspliktiga ämnen listas för närvarande 43 ämnen. Även om ett ämne läggs till i förteckningen över tillståndspliktiga ämnen blir det fortfarande kvar även i SVHC-förteckningen. De skyldigheter som gäller för ämnen i SVHC-förteckningen gäller alltså även för tillståndspliktiga ämnen.

Begränsade ämnen

Om en kemikalie orsakar en oacceptabel risk på samhällsnivå kan en medlemsstat eller ECHA föreslå en begränsning som gäller tillverkningen, tillgängliggörandet på marknaden och/eller användningen av kemikalien.
För enskilda ämnen nämns i villkoren för begränsningen för vilka användningsområden eller under vilka förhållanden begränsningen gäller.

Begränsningar gäller förutom enskilda ämnen även exempelvis alla CMR-ämnen i kategori 1A eller 1B som fått harmoniserad klassificering. Att göra dem tillgängliga på marknaden eller för allmän konsumtion är helt förbudet på basen av CMR-klassificeringen (REACH-förordningens bilaga XVII, punkt 28-30).

I förteckningen över begränsade ämnen listas för närvarande 65 ämnen.

Ecobios experter hjälper dig gärna i frågor som gäller kemikalielagstiftningen. Fråga om råd eller be om tilläggsinformation på info@ecobio.fi eller tel. +358 20 756 9450.

Ecobio Manager – Författningsuppföljning och kemikaliehantering