Home » Toimipaikat & turvallisuus » Sivu 3

Kategoria: Toimipaikat & turvallisuus

Voiko COVID-19 auttaa ilmastonmuutoksen hillinnässä?

COVID-19 ilmastonmuutos

Read the article in English here

Miten ilmastonmuutos ja COVID-19 linkittyvät toisiinsa? Voivatko COVID-19 pandemian hillitsemiseen tarkoitetut keinot vaikuttaa ilmastoon positiivisesti?

COVID-19 pandemian ja muiden ajankohtaisten kriisien, kuten ilmastonmuutoksen, välillä voi nähdä yhtymäkohtia tietyllä tasolla. Tällaiset kansainväliset kriisit vaativat toimia sekä kansainvälisellä että paikallisella tasolla, kaukonäköistä ajattelua, uusia tutkimuksia ja innovaatioita sekä poliittista halua tehdä perustavanlaatuisia muutoksia. (Weforum, Climate Foresight)

Koronavirus (COVID-19) ja sen torjuminen

COVID-19 virus lähti liikkeelle pieniltä villieläinmarkkinoilta Kiinan Wuhanista, ja vain muutaman kuukauden aikana se on kasvanut maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, joka vaikuttaa suuresti meidän jokaisen elämään.

Median lukuisissa artikkeleissa sekä muualla internetissä on käyty vilkasta keskustelua siitä, kuinka nopeasti hallitukset ovat reagoineet COVID-19 virukseen, jopa talouden kustannuksella, mutta samalla toimet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ovat olleet hitaita ja vaivalloisia toteuttaa. Pidetään mielessä, että ilmastonmuutoksen aiheuttamien oletettujen kuolemien määrä on arvioitu olevan yli 10-kertainen COVID-19 pandemian aiheuttamiin kuolemiin nähden. Vastaus siihen, miksi reagoimisen nopeudessa on suuria eroja, on monimutkainen, mutta osa syistä on helppo käsittää: COVID-19 on tapahtumassa juuri nyt. Se etenee havaittavasti ja nopeasti ja aiheuttaa välittömiä ja suoria vaikutuksia jokaisen elämään. Myös kansainvälisten järjestöjen antamat ohjeet sen leviämisen estämiseksi ovat selkeämpiä. Hallitukset ovat suositusten avulla antaneet määräyksiä ja ohjeistuksia kansalaisilleen, kuten käsien pesun lisääminen, koskettelun vähentäminen, matkustamisen vähentäminen ja jopa koteihin eristäytyminen. Ilmastonmuutoksen estämisen menetelmät ovat sen sijaan monimutkaisempia, ja myös ratkaisut ilmastonmuutoksen hidastamiseen vaikuttavat laajasti tämänhetkisiin elämäntapoihimme. (Ecowatch)

COVID-19  myönteiset ilmastovaikutukset

Lähiaikoina on spekuloitu, mikäli COVID-19 voisi hidastaa lämpötilojen nopean nousemisen maailmanlaajuisesti. Suuri osa lennoista ja matkoista on peruttu, tehtaita suljetaan ja huomattava osa ihmisistä on eristäytynyt koteihinsa. Muun muassa näiden virusta hillitsevien toimenpiteiden seurauksena valtioiden saasteet ja kasvihuonekaasupäästöt ovat romahtaneet.

New York Times julkaisi artikkelin, joka esitteli NASA:n satelliittikuvia Kiinasta ja Italiasta, kun viruksen leviäminen alkoi. Kuvat näyttävät uskomattomat vähennykset saasteiden määrässä. Monien muiden tavalla myös The Guardian ‑lehti on todennut, että pandemia saattaa johtaa merkittäviin maailmanlaajuisiin CO2-päästöjen laskuun.

Tämän vuoden alussa Kiinan päästöt putosivat 25 % ja hiilen polttaminen väheni 40 % Kiinan kuudessa suurimmassa voimalaitoksessa verrattuna vuoden 2019 viimeiseen neljännekseen. Samoin New Yorkissa saastemäärät ovat vähentyneet lähes 50 % verrattuna tähän aikaan viime vuonna. Tämä ei ole kuitenkaan ensimmäinen kerta, kun päästöt ovat laskeneet globaalin kriisin vuoksi. Finanssikriisin aikana vuonna 2008 maailman päästöt vähenivät merkittävästi vuoden ajaksi (BBC). Maailmanlaajuiset CO2-päästöt fossiilisen polttoaineen polttamisesta ja sementin tuottamisesta putosivat 1,4%, vain kasvaakseen 5,9% vuonna 2010. (Human Rights Watch)

tehdas päästöt ja ilmasto covid-19

Kolikon kääntöpuoli

Osa asiantuntijoista ovat huolissaan siitä, että COVID-19 ilmastovaikutukset jäävät lyhytaikaisiksi. Viruksen sivuvaikutuksena tapahtumia ja projekteja on lykätty ja peruttu, eivätkä ilmastokokoukset ja huippukokoukset ole poikkeus. Näiden joukossa on tämän vuoden YK:n vuosittainen ilmastohuippukokous, joka siirrettiin vuoteen 2021. Huippukokouksessa 196 valtion oli tarkoitus esitellä uudistetut suunnitelmansa päästövähennysten saavuttamiseksi.

Valtiot ympäri maailmaa ovat lykänneet vihreitä investointeja ja toimenpiteitä päästövähennysten saavuttamiseksi ja ohjanneet varat sen sijaan COVID-19 pandemian pysäyttämiseen. Yritykset, jotka ponnistelevat pitääkseen liiketoimintaansa käynnissä eivät myöskään todennäköisesti tule tekemään pitkän ajan vihreitä investointeja lähitulevaisuudessa. Samalla toimet ilmastonmuutosta vastaan eivät ole koskaan olleet yhtä ajankohtaisia. Tällä hetkellä maailman johtajien kokoontumisen ja päätösten teon vaikeus sekä ilmastoystävällisten investointien rahoituksen puute saattaa hidastaa toimenpiteitä merkittävästi.

Lisäksi COVID-19 negatiivisiin vaikutuksiin voidaan lukea erilaisten rajoitusten helpottaminen ja tavoitteiden lykkääminen. Yhdysvallat päättivät purkaa autojen päästöjen vähentämiseen liittyviä sääntöjä, jotka olivat keskeisiä maan kasvihuonekaasujen vähentämissuunnitelmassa. Samoin Kiina on pidentänyt määräaikaa, johon mennessä yritysten on tavoitettava ympäristöstandardit, ja Brasilia on vetäytynyt lisätoimista Amazonin kiihtyvän avohakkuun estämiseksi, mikä voi johtaa massiivisiin päästöihin metsäkadon myötä. (BBC, Human Rights Watch, Climate Foresight)

Yhteenvetona voi kuitenkin todeta, että taloudellisen toiminnan ja hiilidioksidipäästöjen välillä on selvä yhteys johtuen siitä, että fossiiliset polttoaineet ovat maailman suurin energian lähde. Näiden asioiden yhteydellä on selkeä positiivinen (vaikkakin mahdollisesti lyhytaikainen) seuraus pandemian aikana: hiilidioksidipäästöt hidastuvat energian kuluttamisen vähentymisen vuoksi. (Centre for International Climate Research)

Yhteenvetona

  • Pandemian seurauksena on nähty, että hallitukset voivat reagoida ja ihmiset muuttaa käytöstään erittäin lyhyessä ajassa.
  • COVID-19 pandemialla voi olla positiivisia ilmastovaikutuksia, mikäli poikkeusolot muuttavat käytöstämme ja prioriteetteja pitkällä aikavälillä.
  • Pandemia saattaa parantaa ymmärrystämme siitä, kuinka kansainvälisyys vaikuttaa maailmaan.
  • Kansantaloudellinen toiminta ja globaalit päästötasot linkittyvät voimakkaasti toisiinsa.

Tarvitsetko apua COVID-19 vaikutusten tai ilmastonmuutoksen hallinnoimisessa työpaikallasi? Meidän ympäristö- ja kemikaaliasiantuntijamme auttavat mielellään!

Ota yhteyttä: info@ecobio.fi

 


Teksti: Caisa Lindblom

Kuvat: Shutterstock

Kännös: Neea Huttunen & Caisa Lindblom

Ecobion asiakasprojektille vuoden YVA-palkinto 2020

Hangon satama vuoden hyvä YVA-palkinto
Koverharin sataman ilmakuva (Hangon Satama Oy)

YVA ry myöntää joka vuosi Hyvä YVA -palkinnon vaikutusten arvioinnin kannalta esimerkillisestä ja ansiokkaasta menettelystä. Hangon Satama Oy:n ja Väyläviraston Koverharin sataman laajennushankkeelle myönnettiin vuoden 2020 Hyvä YVA -palkinto. Ecobio toimi hankkeessa YVA-konsulttina ja vastasi ympäristövaikutusten arvioinneista ja ohjausryhmätyöstä.

Koverharin sataman YVA-menettely

Koverharin sataman YVA-menettely käynnistyi talvella 2017. Hankkeelle kasattiin ohjausryhmä, joka ohjasi YVA-menettelyä, sekä seurantaryhmä, jota tiedotettiin YVA-menettelyn kulusta. YVA-menettelyn ensimmäisessä vaiheessa (YVA-ohjelma) esitetään ympäristövaikutusten arviointien rajaukset ja menetelmät. YVA-ohjelmaa valmisteltiin keväällä ja se tuli vireille toukokuussa 2017, vain muutama viikko uuden YVA-lain (252/2017) voimaantulon jälkeen. Näin Koverharin sataman YVA-hankkeesta tuli Uudenmaan ELY-keskuksen ensimmäinen uuden lain mukainen hanke. Hanketta esiteltiin yleisölle ensimmäisen kerran elokuussa 2017.

YVA-menettelyn toinen vaihe (YVA-selostus) pitää sisällään ympäristövaikutusten tunnistamisen ja merkittävyyden arvioinnin. YVA-selostus käynnistettiin syksyllä 2017. Arviointeihin liittyi kuitenkin tarve Natura 2000 -alueeseen liittyville luontokartoituksille, jotka voitiin suorittaa vasta seuraavana kesänä. Natura-arvioinnin suoritti Kala- ja vesitutkimus Oy. Vaikutusten arviointi jatkui vasta kesällä 2018, jonka jälkeen YVA-selostus viimeisteltiin syksyllä. Tuloksia esiteltiin yleisölle keväällä 2019 ja ELY-keskus antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmänsä kesäkuussa 2019. Tällä hetkellä hankkeelle haetaan vesilupaa uusien laiturien rakentamiselle ja vesialueiden ruoppaukselle.

YVA-menettely oli hyvin laaja, sillä Hangon Satama Oy:n tarkoituksena on ottaa vanhan terästehtaan teollisuussatama kaupalliseen käyttöön, rakentaa satamaan jopa neljä uutta laituria ja syventää satamaan johtava väylä kulkusyvyydeltään 14 metriin. Hankkeessa arvioitiin yhteensä kuutta eri toteutusvaihtoehtoa. Hankkeesta teki poikkeuksellisen myös sen ainutlaatuinen ympäristö. Hankealue sijaitsee suojellulla Natura-alueella ja sen läheisyydessä on luonnonsuojelualueita, rantojensuojeluohjelmaan kuuluvia alueita sekä vedenoton kannalta tärkeä pohjavesialue.

YVA ry:n perusteet palkinnon myöntämiselle

Vaikutusten merkittävyyden arviointi on tärkeässä roolissa Koverharin sataman laajennuksen arviointiselostuksessa. Vaikutukset on arvioitu kattavasti noudattaen merkittävyyden arvioinnin periaatteita. Selkeällä raportoinnilla merkittävät vaikutukset nousevat arvioinnissa myös erityisen hyvin esiin. Arvioinnissa on mahdollisuus seurata konkreettisten lieventämiskeinojen merkitystä vaikutusten muodostumiseen ja hankkeen suunnitteluun. Vaikutusten merkittävyyttä on arvioitu ilman suunniteltuja lieventämiskeinoja ja niiden kanssa.

Koverharin sataman laajennushankkeen YVA-aineisto on selkeästi ja lukijaystävällisesti toteutettu. Vaikutusten arvioinnin pääkohdat ja ydinasiat on koottu arviointiselostukseen, jota täydentävät lukuisat erillisselvitykset.

Ecobio vastasi YVA-menettelyn toteutuksesta ja vaikutusarvioinneista

Ecobion konsultit Masi Mailammi ja Inka Voutilainen vastasivat hankkeen toteuttamisesta. Mailammi toimi hankkeen projektipäällikkönä ja Voutilainen vastasi merkittävimpien ympäristövaikutusten arvioinneista.

”Erityisen tyytyväinen voi olla siitä, että todella laajat selvitykset ja arvioinnit saatiin tiivistettyä selkeäksi YVA-selostukseksi. Lisäksi olen tyytyväinen hankkeen ohjaus- ja seurantaryhmien työskentelyyn. Ohjausryhmä koostui valtion ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisista ja heidän asettamat tiukat vaatimukset tekivät arvioinnista todella kattavan. Myös YVA-menettelyn vaikuttavuus näkyi hankkeessa hyvin: yksi hankevaihtoehto todettiin vaikutusten arvioinnin perusteella huonoksi, joten se korvattiin uudella, ympäristön kannalta paremmalla vaihtoehdolla.” – Masi Mailammi, hankkeen projektipäällikkö, Ecobio.

 

Masi Mailammi EcobioYhteystiedot

Masi Mailammi, Johtava konsultti, Ecobio Oy

masi.mailammi@ecobio.fi

puh. 0207562300

Miten osoittaa satamatoiminnan ympäristöystävällisyyttä? 

satama ympäristöseloste kontti

Tiesitkö että satamatoiminnallekin on mahdollista laatia ympäristöseloste? Ruotsissa perustettu ja kansainvälisesti toimiva EPD International (www.environdec.com) on määritellyt tuoteryhmäsäännöt satamatoimintojen ympäristöselosteiden laatimiseen jo 2018. Ensimmäinen näitä sääntöjä noudattava satamatoiminnan ympäristöseloste on julkaistu tänä vuonna Bilbaon satamatoiminnasta. Katso Bilbaon satamatoiminnan ympäristöseloste. 

Mikä on ympäristöseloste?

Ympäristöselosteella voidaan esitellä tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia, jotka perustuvat elinkaariarviointiin. Ympäristöselosteiden yhdenmukaistamiseksi joillekin tuotteille, tuoteryhmille tai palveluille on laadittu tuoteryhmäsääntöjä, jotka määrittävät tarkemmin, miten seloste ja sen taustalla oleva laskenta tehdään. Tuoteryhmäsäännöt edesauttavat eri selosteiden tulosten vertailua. 

Ympäristöseloste auttaa tunnistamaan merkittävimmät ympäristövaikutukset. Kun tiedetään, mikä aiheuttaa vaikutuksia eniten, pystytään toimenpiteitä kohdistamaan ja ympäristövaikutuksia pienentämään tehokkaasti. Ympäristöseloste on yksi tapa osoittaa ympäristöasioiden hallintaa.  

Bilbaon satamatoiminnan ympäristöseloste on herättänyt kiinnostusta vierailijoissa, mediassa sekä muissa satamissa. Kannustamme muita satamia mukaan arvioimaan oman toimintansa ympäristövaikutuksia. 

Ecobion asiantuntijat auttavat löytämään oikean ratkaisun

Ecobion ympäristöasiantuntijat laativat ympäristöselosteita sekä satamille, rakennustuotteille että muille tarvittaville toiminnoille. Satamatoiminnan ympäristöystävällisyyttä voi osoittaa muillakin tavoilla kuin ympäristöselosteen avulla, esimerkiksi standardeilla, hiilijalanjäljen kompensoinnilla tai ympäristöstrategioilla. Me autamme sinua löytämään oikeat ratkaisut!

Ota yhteyttä

indo@ecobio.fi


Ecobion asiantuntija Leena Tähkämö

 

Leena Tähkämö

 

 

 

Elintarvikkeiden ja maidon valmistus- ja jalostustekniikoiden sekä jätteenpolton BAT-päätelmät hyväksytty

kestävän kehityksen konsultointi ympäristön suojelu

Elintarviketeollisuuden toimijoiden ja jätteenpolttolaitosten täytyy laatia BAT-selvitys kesäkuuhun 2020 mennessä.

EU:n virallisessa lehdessä julkaistiin kahdet parhaan käyttökelpoisen tekniikan päätelmät (BATC, Best Available Techniques Conclusions):

  • Jätteenpolton parhaan käyttökelpoisen tekniikan päätelmät (WI, Waste Incineration), julkaistu 3.12.2019
  • Elintarvikkeiden ja maidon valmistus- ja jalostustekniikoiden päätelmät (FDM, Food, Drink and Milk Industries), julkaistu 4.12.2019

Elintarvikkeiden ja maidon valmistuksen BAT-päätelmät asettavat sitovia raja-arvoja ja velvoitteita EU:n teollisuuspäästödirektiivin 2010/75/EU mukaisille elintarvikkeiden tai rehujen tuottajille sekä maidon käsittelijöille ja jalostajille. Jätteenpolton BAT-päätelmät taas koskevat teollisuuspäästödirektiivin mukaisia jätteenpolttolaitoksia sekä kuonan ja pohjatuhkan käsittelijöitä.

BAT-päätelmien julkaisemisen jälkeen ympäristönsuojelulain mukaisen direktiivilaitoksen toiminnanharjoittajalla on 6 kk aikaa toimittaa valvontaviranomaiselle (ELY-keskus) BAT-selvitys, jossa arvioidaan, vastaako oma toiminta ja voimassa olevat lupaehdot BAT-päätelmissä esitettyä tasoa. Vaatimus tulee ympäristönsuojelulain (527/2014) 80 §:stä. BAT-selvitys käsittelee mm. päästöjen määrää, raja-arvoja ja tarkkailua, muita ympäristövaikutuksia ja onnettomuuksiin varautumista. Jos toiminta tai lupaehdot eivät vastaa BAT-päätelmien tasoa, ympäristölupaa tai toimintaa voidaan joutua muuttamaan. Viranomainen ottaa kantaa muutostarpeeseen BAT-selvityksen toimittamisen jälkeen.

Tarvitsetko apua?

BAT-selvityksen laatimiseen kannattaa alkaa valmistautumaan hyvissä ajoin. Jätteenpolton BAT-päätelmien osalta BAT-selvityksen takaraja on 3.6.2020 ja elintarvikkeiden ja maidon valmistuksen BAT-päätelmien osalta 4.6.2020. Ecobion asiantuntijat tarjoavat apua BAT-selvityksen laatimiseen ja auttavat mielellään, mikäli BAT-päätelmien soveltaminen tai vaatimukset mietityttävät. Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

Masi Mailammi, FM, projektipäällikkö, masi.mailammi@ecobio.fi, 0207562300

Inka Voutilainen, FM, konsultti, inka.voutilainen@ecobio.fi, 020 756 9458

 

Ecobio auttaa rakennushankkeita uuden hiilijalanjäljen arviointimenetelmän testausjaksolla

Rakentaminen aurinkopanelit pieni hiilijalanjälki

Menetelmän testaus on osa vuonna 2017 julkistettua ympäristöministeriön vähähiilisen rakentamisen tiekarttaa, jonka tavoitteena on rakennusten hiilijalanjäljen tuominen osaksi säädösohjausta. (Ympäristöministeriö)

Ympäristöministeriö aloittaa uuden rakennusten hiilijalanjäljen arviointimenetelmän testauksen osana vähähiilisen rakentamisen tiekartan toteutusta. Tiekartan päämääränä on rakennusten hiilijalanjäljen liittäminen osaksi säädösohjausta 2020-luvun puolivälissä. Käytännössä tämä tarkoittaisi rakennuslupaa, jossa sovellettaisiin tulevaisuudessa raja-arvoja hiilijalanjäljelle. Vähähiilisen rakentamisen seminaarissa 30.8.2019 Ympäristöministeriöstä todettiin, että keskeistä on mitä vaikutuksia raja-arvoilla saadaan aikaan, jotta niistä ei muodostu alalle pelkkää taakkaa.

Ympäristöministeriö tarjoaa rakennusten arviointimenetelmän testaukseen rakennushankkeille rahallista avustusta. Testausjaksolla halutaan selvittää ennen kaikkea sitä kuinka nykyinen rakennusten hiilijalanjälkilaskennan menetelmäluonnos soveltuu käytettäväksi rakennuksen suunnitteluvaiheen aikana. Ympäristöministeriö aikoo kiinnittää huomiota menetelmän yleiseen toimivuuteen sekä sujuvuuteen osana rakentamisen prosessia.

Ecobio auttaa rakennushankkeita hiilijalanjälkilaskelmien käytännön toteutuksessa.

Meillä on pitkäaikainen kokemus elinkaarilaskelmien toteutuksesta eri menetelmiä noudattaen, ja käytössä olevat laskentatyökalumme ovat sovellettavissa joustavasti esimerkiksi juuri tämänkaltaisiin testauksiin.

Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin, ja käydään yhdessä läpi kuinka rakennusten hiilijalanjäljen testaukseen kannattaa lähteä mukaan. Menetelmän testauksessa mukana oleville muodostuu ensikäden tietoa siitä, kuinka hiilijalanjälkilaskelmat kannattaa toteuttaa rakennussuunnittelun varhaisessa vaiheessa, ja kuinka siinä tehtävillä valinnoilla voi pienentää hiilijalanjälkeä. Testauksessa mukana olevilla tahoilla on myös hyvät mahdollisuudet vaikuttaa siihen millaiseksi menetelmä ja sen soveltamistapa osana säädösohjausta lopulta muotoutuu.

Sähköiset hakemukset YM:n rahalliseen avustukseen testaushankkeille on jätettävä 30.9.2019 mennessä. Hakijalla on oltava tarkoitukseen soveltuva rakennushanke käynnissä tai vastaavasti sovittuna soveltuva kohde. Kaikille avoimen hankehaun kautta otetaan mukaan 15 testauskohdetta. Testaushankkeiden raportointi ja palautteen anto ympäristöministeriölle tehdään kesäkuuhun 2020 mennessä. Testaukseen toivotaan erilaisia rakennushankkeita. Uudis- ja korjausrakennushankkeet ovat tervetulleita. Testaukseen toivotaan myös erikokoisia rakennuskohteita. Rakennuksen suunnittelun on hyvä olla sellaisessa vaiheessa, että käytettävät materiaalit ovat pääpiirteittäin selvillä.

Lue lisää Ecobion toteuttamista hankkeista

 

Henrik Österlund Ecobio Oy

Lisätietoja:

Henrik Österlund

Konsultointiliiketoiminnan johtaja

Puh. 020 756 9457

henrik.osterlund@ecobio.fi

 

Ympäristölupa pähkinäkuoressa

ympäristölupa

Mikä on ympäristölupa?

Ympäristölupa on ympäristönsuojelulain mukainen lupa, jota vaaditaan toiminnalta, mikäli sillä voi olla ympäristövaikutuksia. Ympäristönsuojelulain liitteessä on nimetty kaikki toiminnat, joilta lupa vaaditaan. Viranomainen voi kuitenkin vaatia toiminnalta ympäristölupaa myös tapauskohtaisesti. Aina ennen pienemmänkin teollisen toiminnan aloittamista onkin syytä varmistaa esim. kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta, onko ympäristölupa tarpeen.

Luvan myöntää kunta tai AVI

Lupahakemus jätetään ennen toiminnan aloittamista joko kunnalle tai alueelliselle Aluehallintovirastolle (AVI). Kunta myöntää pienempien toimijoiden ja AVI suurempien toimijoiden ympäristöluvat. Ympäristönsuojeluasetuksessa on kerrottu tarkemmin kuntien ja AVI:n vastuunjaosta. Kunta myös valvoo myöntämiään lupia, kun AVI:n myöntämiä lupia valvoo alueellinen ELY-keskus. Valvova viranomainen tekee myös päätöksen ympäristöluvan muuttamisen tai tarkastamisen tarpeesta. Lupa voidaan velvoittaa muutettavaksi esim. toiminnan muuttuessa tai kasvaessa.

Ympäristölupa – prosessi voi kestää jopa useita vuosia

Lupahakemuksen käsittely voi kestää pitkään, joten lupaprosessi kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin. Lupaprosessia voi nopeuttaa järjestämällä ennakkoneuvottelun lupaviranomaisen kanssa, mikä helpottaa tiedonvaihtoa. Lisäksi uusiutuvan energian hankkeille on luotu etusijamenettely eli tällaiset hankkeet voivat päästä nopeamman käsittelyn piiriin.Kun tarvittavat tiedot ovat kasassa, lupahakemus jätetään viranomaiselle, joka pyytää haluamiaan täydennyksiä. Kun kattavat tiedot on saatu, lupahakemus kuulutetaan eli siitä tiedotetaan julkisesti ja pyydetään lausunnot asianomaisilta tahoilta. Lausuntojen ja mielipiteiden antamiseen on varattava vähintään 30 päivää. Lupaviranomainen varaa vielä toiminnanharjoittajalle mahdollisuuden antaa vastine lausuntojen johdosta. Tämän jälkeen viranomainen tekee päätöksen ympäristöluvan myöntämisestä. Lähtökohtaisesti toiminnalle myönnetään ympäristölupa ja sen ympäristövaikutuksia rajoitetaan lupamääräyksillä. Lupa voidaan jättää myös myöntämättä liiallisten ympäristövaikutusten takia, tai jos AVI ei ole saanut pyytämiään tietoja toiminnasta. Lupapäätös saa lain voiman 30 päivää sen myöntämisen jälkeen, jos päätöksestä ei ole valitettu.

Lupahakemukseen tulee sisällyttää tarkat tiedot toiminnasta. Tarvittavien selvitysten määrä riippuu teollisuudenalasta sekä toiminnan laajuudesta. Toiminnat luokitellaan ympäristönsuojelulaissa kahteen luokkaan: direktiivilaitokset ja muut laitokset. Direktiivilaitokset ovat EU:n teollisuuspäästödirektiivin mukaisia laitoksia, joiden lupamenettely on tiukempi. Direktiivilaitoksen lupahakemukseen kuuluvat mm. maaperän ja pohjaveden perustilaselvitys ja parhaan käyttökelpoisen tekniikan selvitys (BAT-selvitys).

Asiantuntija-avulla takaat sujuvan ympäristölupaprosessin

Lupaprosessi voi olla toiminnanharjoittajalle haastava, sillä viranomainen voi pyytää hyvin tarkkoja selvityksiä toiminnan ympäristövaikutuksista tai ympäristön nykytilasta. Näitä voivat olla mm. kemikaalien kulkeutumiseen, pohjaveden virtaussuuntiin, melun leviämiseen tai onnettomuusriskin arviointiin liittyvät selvitykset. Varsinkin direktiivilaitoksen perustila- ja BAT-selvitys vaativat vahvaa asiantuntijaosaamista.

Jokaisen toimipaikan ympäristölupahakemus on aina yksilöllinen. Asiantuntijan konsultointi lupaprosessissa säästää aikaa ja resursseja, sekä auttaa onnistumaan paremmin. Ecobiolla on paljon kokemusta ja laaja-alaista osaamista lähes kaikilta teollisuudenaloilta. Mikäli tarvitset apua ympäristölupiin liittyvissä asioissa, ympäristötiimimme auttaa niissä mielellään.

Lisätietoja:

Masi Mailammi

Ympäristökonsultti & projektipäällikkö

puh. 020 756 2300

masi.mailammi@ecobio.fi

 

Riskinarviointi julkaistu Ecobio Manageriin

risk assessment

Riskinarviointi sujuvasti ja vaivattomasti nyt Ecobio Manager -palvelussa

Miten toteutatte lakisääteiset riskinarvioinnit työpaikallanne? Ecobio Manager -palveluun on julkaistu uusi riskinarviointiominaisuus. Palvelun avulla voitte toteuttaa työturvallisuuteen, ympäristöön sekä kemikaaleihin kohdistuvat riskinarviot yhdessä palo- ja pelastusriskien kartoitusten ohella. Riskinarviointi onnistuu palvelun avulla sujuvasti ja vaivattomasti.

Riskinarviointi palvelun hyödyt:

  • Täyttää lakisääteiset vaatimukset.
  • Helpottaa viranomaistarkastuksia.
  • Saat pilvipalvelun kautta aina viimeisimmät riskinarvioinnit esille työpaikalla.
  • Helpottaa riskien kartoittamista valmiilla riskivalikoilla.
  • Automatisoi riskien laskennan.
  • Tehostaa vastuiden jakamista korjaavien toimenpiteiden osalta.
  • Säästää aikaa ja kustannuksia.

Riskinarviointi palvelun ominaisuudet:

  • Matriisipohjainen vaaran todennäköisyyden ja vakavuuden määritys. Järjestelmä laskee automaattisesti riskin suuruuden.
  • Helppo määrittää toteutetut riskinhallintatoimenpiteet sekä tarvittavat lisätoimenpiteet riskin hallitsemiseksi.
  • Lokitoiminnolla riskinhallinnan lisätoimenpiteet voidaan kuitata tehdyiksi ja seurata korjaavien toimenpiteiden edistymistä työpaikalla.
  • Kemikaalihallinnan asiakkaille riskinarviointi mahdollistaa älyratkaisun, jossa altisteet voidaan valita arviointiin suoraan kemikaaliluettelosta. Riskiä määritettäessä järjestelmä hyödyntää myös automaattisesti kemikaalin vaaralausekkeita.
  • Kemikaalien osalta voidaan verrata myös altistumismittausten tuloksia ohjeraja-arvoina käytettäviin HTP-arvoihin.
  • Kätevä yhteenvetonäkymä. Kriittisimmät riskit sekä välittömiä korjaavia toimenpiteitä vaativat kohteet voidaan suodattaa selkeästi näkyviin.

 

Kiinnostuitko Ecobio Manager – palvelusta ja riskinarviointi mahdollisuudesta?

Haluatko kuulla lisää Ecobio Manager – palvelusta ja riskinarviointi mahdollisuudesta? Ota yhteyttä meihin ja pyydä esittelyä ja tarjousta:

sales@ecobiomanager.com


Teksti: Ecobio

Kuva: Shutterstock

Asiantuntijat toimistolla suunnittelevat Ecobion palveluita energiakatselmus

Blogi: ISO 45001 yrityksesi työterveyden ja työturvallisuuden hallintaan

iso standards management and compliance

Työterveyteen ja työturvallisuuteen keskittyvän ISO 45001 -johtamisjärjestelmän standardi saatiin pitkän valmistelun jälkeen julkaistua maaliskuussa 2018. Kyseinen standardi takaa yritykselle kansainvälisesti hyväksytyn viitekehyksen työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden parantamiseen, työpaikan riskien vähentämiseen, terveellisempien ja turvallisempien työolosuhteiden luomiseen sekä työtapaturmien ja sairauksien välttämiseen. Uuteen standardiin siirtymisessä sovelletaan 3 vuoden siirtymäaikaa. Siirtyminen vanhasta OHSAS 18001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmästä uuteen ISO 45001 mukaiseen järjestelmään tulee siis tehdä viimeistään maaliskuussa 2021.

ISO 45001 -standardin rakenne on tehty yhdenmukaiseksi vuonna 2015 julkaistujen ISO 14001 -ympäristöstandardin ja ISO 9001 -laatustandardin kanssa, mikä vähentää väärinymmärrystä eri standardien tulkinnan välillä sekä helpottaa yritysten sertifiointiauditointeja. Moni yritys kuitenkin miettii kuumeisesti, mikä ISO 45001 -standardissa on muuttunut aiempaan OHSAS 18001 -standardiin verrattuna?

ISO 45001 painottaa ylimmän johdon sitoutumista ja työntekijöiden mukaan ottamista työterveyttä ja työturvallisuutta edistäviin prosesseihin, kuten politiikkojen sekä riskinarviointien laadintaan. Erityisen keskeisessä roolissa ISO 45001 -järjestelmässä on myös työturvallisuuteen vaikuttavien sidosryhmien huomioiminen. Yrityksen tulisikin ottaa esimerkiksi korporaation sisäisten vaatimusten lisäksi huomioon muun muassa viranomaisten vaatimukset työterveyden ja työturvallisuuden suhteen. Lisäksi huomiota on tärkeä kiinnittää riskien hallintaan esimerkiksi sopimuskumppanien tai urakoitsijoiden osalta. ISO 45001 ottaakin huomioon työterveys- ja työturvallisuusasioiden hallinnan aiemmin totuttua laajemmassa mittakaavassa.

Suorituskyvyn mittaamista ja jatkuvaa parantamista

Suorituskyvyn mittaamisella ja jatkuvalla parantamisella on luonnollisesti tärkeä asema onnistuneen järjestelmän toteuttamisessa. Yrityksen on ISO 45001 -järjestelmässä muun muassa määritettävä, mitä turvallisuuteen liittyviä tekijöitä mitataan, millä tulokset varmistetaan oikeiksi, milloin mittaukset toteutetaan ja miten mittaustiedot viestitään omalle organisaatiolle ja sidosryhmille. Mittauksin voidaan seurata esimerkiksi työterveysvalituksia, onnettomuuksia, työhön liittyviä vaaratilanteita tai vammoja. Yritys voi tulosten perusteella tehdä vertailua esimerkiksi muihin organisaatioihin, standardeihin sekä yleisiin työterveys- ja työturvallisuustilastoihin. Riskien hallinnassa ISO 45001 korostaa työntekijöiden osaamiskriteerien määrittelyä OHSAS 18001 -järjestelmää voimakkaammin. Vaarojen tunnistamisessa keskeisessä roolissa on myös työntekijöiden kykyjen ja ihmisen toiminnasta johtuvien tekijöiden kuten inhimillisten virheiden huomioiminen. Henkilöstön on myös luonnollisesti oltava tietoinen oman toiminnan vaikutuksesta järjestelmän toimivuuteen. Tämä voidaan taata esimerkiksi organisaation eri portailla järjestettävillä koulutuksilla. Laajennetun riskinhallinnan ohella ISO 45001 keskittyy myös järjestelmän mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin.

Siirtyminen OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -järjestelmään

Mikäli yrityksesi siirtyy vanhasta OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -standardin mukaiseen järjestelmään, voi prosessin laittaa aluille esimerkiksi seuraavilla yksinkertaisilla vaiheilla:

  1. Tee analyysi sidosryhmistä sekä sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa liiketoimintaasi
  2. Mieti miten riskit saadaan hallittua koko hallintajärjestelmässä mukaan lukien sidosryhmät
  3. Määrittele hallintajärjestelmän tavoite ja soveltamisala
  4. Vakiinnuta edellä mainituilla tiedoilla prosessit, riskien arviointi, koulutus sekä turvallisuuden seurantaan käytettävien indikaattorien määrittäminen

Mikäli yrityksesi lähtee liikkeelle ilman aikaisemmin laadittua OHSAS 18001 -järjestelmää, voi prosessin käynnistää esimerkiksi työterveys- ja työturvallisuuspolitiikan sekä tavoitteiden määrityksellä. Prosessille tulee laatia riittävä aikataulu sekä perusteellinen suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi. Tämän jälkeen voi kartoittaa esimerkiksi resursseihin ja pätevyyksiin liittyviä puutteita, jotka tarvitsevat ratkaisua ennen järjestelmän laatimista ja käyttöönottoa.

Ecobio auttaa mielellään asiantuntijana ISO 45001 laadinnassa tai standardiin liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.


Ville Soininen

27.11.2018, Helsinki

Ovatko käyttöturvallisuustiedotteesi ajan tasalla?

Käyttöturvallisuustiedote (KTT) on lakisääteinen asiakirja, jolla välitetään tietoa aineen tai seoksen ominaisuuksista, riskeistä sekä turvallisesta käytöstä teollisuudessa tai ammatissa. Käyttöturvallisuustiedotteesta säädetään EU:n REACH-asetuksessa. Kemikaalin valmistajan, maahantuojan tai jakelijan on laadittava ammattikäyttöön tarkoitetusta kemikaalista käyttöturvallisuustiedote ja toimitettava se kemikaalin vastaanottajalle. Lisäksi työnantajan on taattava, että työntekijöillä on saatavilla KTT:ta vastaavat tiedot niistä kemikaaleista, joita työntekijät käyttävät tai joille työssään altistuvat.

Käyttöturvallisuustiedotteiden päivittäminen

Käyttöturvallisuustiedotteiden vaaralausekkeiden tulisi vastata EU:n CLP-asetuksen mukaista kemikaalien luokitusta. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhat R- ja S-lausekkeet tulisi korvata H- ja P-lausekkeilla. Vanhanmuotoisia merkintöjä ja käyttöturvallisuustiedotteita ei saisi liikkua enää markkinoilla, joskin käytännössä niitä voi vielä olla paljon liikkeellä.

KTT tulee lisäksi saattaa ajan tasalle aina, jos tulee saataville uusia tietoja vaaroista, riskinhallintatoimenpiteistä tai kemikaalille asetuista rajoituksista tai luvista. Päivitetty KTT on toimitettava kaikille aiemmille vastaanottajille, joille toimija on toimittanut kemikaalia edellisten 12 kuukauden aikana. KTT voidaan toimittaa joko paperimuodossa tai sähköisesti suoraan vastaanottajalle. Käyttöturvallisuustiedote on lisäksi toimitettava sen jäsenvaltion virallisilla kielillä, jossa aine tai seos saatetaan markkinoille. KTT:ta koskevat tiedot on säilytettävä vähintään 10 vuoden ajan sen jälkeen kun kemikaalin käyttö, valmistus tai toimitus on loppunut.

Mistä kemikaaleista käyttöturvallisuustiedote vaaditaan?

Kemikaalin valmistajan, maahantuojan tai jakelijan on toimitettava käyttöturvallisuustiedote kemikaalin vastaanottajalle

  • vaaralliseksi luokitellusta aineesta ja seoksesta; tai
  • aineesta, joka on hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) tai erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB); tai
  • luvanvaraisten aineiden kandidaattilistan aineesta (erityistä huolta aiheuttavat aineet eli SVHC-aineet).

Käyttöturvallisuustiedote on lisäksi toimitettava vastaanottajan pyynnöstä luokittelemattomasta seoksesta, mikäli se sisältää terveydelle tai ympäristölle vaarallista ainetta tietyissä pitoisuuksissa, tai jos seoksen aineelle on määrätty EU:n työperäisen altistumisen raja-arvo.

Yleiseen kulutukseen tarkoitetusta vaaralliseksi luokitellusta aineesta tai seoksesta ei tarvitse toimittaa käyttöturvallisuustiedotetta, ellei jatkokäyttäjä tai jakelija pyydä sitä. Kuluttajille käyttöturvallisuustiedotetta ei tarvitse toimittaa.

Täytä käyttöturvallisuustiedote oikein

Käyttöturvallisuustiedotteessa on 16 pääkohtaa, joiden alla on useita alakohtia. KTT:n kaikki kohdat on täytettävä. Tiedot on annettava selkeästi ja tiiviissä muodossa. Altistumisskenaariot on liitettävä käyttöturvallisuustiedotteeseen, mikäli sellaiset on aineelle tai seokselle laadittu. Altistumisskenaariot tulee laatia aineiden REACH-rekisteröinnin yhteydessä aineille, joita valmistetaan tai maahantuodaan yli 10 t/a per rekisteröijä ja jotka täyttävät tietyt vaaraluokituskriteerit. Seoksen altistumisskenaarioksi ei riitä vain seoksen yksittäisen ainesosien skenaarioiden yhteen niputtaminen.

Altistumisskenaarioissa kuvataan toimintaolosuhteet ja -riskinhallintatoimenpiteet kemikaalin turvalliselle käytölle. Kun toimija vastaanottaa KTT:n, joka sisältää altistumisskenaariot, tulee hänen 12 kuukauden sisällä KTT:n vastaanottamisesta varmistaa, kattaako altistumisskenaario hänen käyttötapansa, toimintaolosuhteensa ja riskinhallintatoimensa. Vertailu on lisäksi dokumentoitava.

 

Ecobion asiantuntijat auttavat mielellään kemikaalilainsäädännön kysymyksissä. Kysy neuvoa tai pyydä lisätietoa meiltä, info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

Ecobio Manager – Säädösseuranta ja Kemikaalihallinta